Rękawice do prac leśnych i dla pilarzy
Rękawice ochronne dla pilarzy i prac leśnych
Zgodnie z normą PN-EN 381-7:2002 rozróżnia się dwa wzory rękawic przeznaczonych do stosowania przez użytkowników pilarek łańcuchowych przenośnych:
– wzór A to rękawice ochronne pięciopalcowe, w konstrukcji których nie zastosowano ochrony przed przecięciem w palcach lub kciuku. Stosuje się je wówczas, gdy poza zapewnieniem ochrony przed przecięciem pilarką łańcuchową ważne jest również zapewnienie swobodnego ruchu palców podczas wykonywanych prac.
– wzór B to rękawice ochronne pięciopalcowe lub jednopalcowe, które wyposażone są w specjalną ochronę przed przecięciem pilarką łańcuchową, jak we wzorze A oraz dodatkowo w części grzbietowej palców, z wyjątkiem kciuka. Znajdują zastosowanie w sytuacji, gdy odporność na przecięcie pilarką łańcuchową jest jedynym i najważniejszym wymaganiem. Rękawice te z uwagi na większą powierzchnię ochronną będą zapewniały większy zakres ochrony.
Tylko jedna rękawica w parze zapewnia ochronę przed przecięciem przenośną pilarką łańcuchową, a druga zapewnia ochronę przed czynnikami mechanicznymi – zgodnie z normą PN-EN 388:2006.
Jedna z rękawic w parze zapewniająca właściwości ochronne przed przecięciem pilarką łańcuchową jest znakowana specjalnym piktogramem zamieszczonym poniżej:
Przy piktogramie powinna być umieszczona cyfra oznaczająca klasę ochrony, czyli klasę prędkości łańcucha, przy której wykazano odporność rękawic na przecięcie: klasa 1: 20 m/s, klasa 2: 24 m/s, klasa 3: 28 m/s.
Rękawice chroniące przed przecięciem pilarką łańcuchową są najczęściej wykonane z układu materiałów zawierających skóry, tkaniny oraz materiały powlekane. Wkład stosowany w części grzbietowej pod materiałem zewnętrznym, zapewnia ochronę przed przecięciem. Wykonywany jest z układu materiałów o wysokiej odporności na przecięcia.
Zabezpieczenie przed przecięciem jest realizowane poprzez spowodowanie ślizgania się łańcucha po materiale i w ten sposób niedopuszczenie do przecięcia tego materiału, poprzez wciąganie włókien w koło napędowe przez ogniwa tnące łańcucha i blokowanie w ten sposób ruchu łańcucha oraz poprzez hamowanie łańcucha na skutek absorbowania przez włókna energii ruchu obrotowego, co skutkuje zmniejszeniem prędkości łańcucha.